Edytor implantów

W zależności od wersji aplikacja może być wyposażona w moduł do projektowania implantów i prowadnic wiertniczych. Implanty mogą być dostarczone wraz z modelem jako jego integralna część (jeden plik .o3s) lub mogą byc zaprojektowane od podstaw w aplikacji "DDS-Pro". Przejdź do zakładki "Implanty" aby uzyskać dostęp do opcji związanych z implantami.

Zależnie od producenta implanty dentystyczne dostępne na rynku moga się od siebie różnić, jednak ich ogólna budowa jest podobna. Każdy zespół implantu składa się ze śruby (nazywanej często implantem), wspornika i korony zęba.

Narzędzia, którymi dysponuje program zostały zaprojektowane w oparciu o tok postępowania, który skrótowo przedstawiony jest na schemacie poniżej.

Proces wiercenia z użyciem twardej tulei pełniącej rolę prowadnicy dla wiertła. Odpowiednia wysokość tulei ogranicza głębokość wprowadzenia wiertła, tak aby powtały otwór odpowiadał wysokości umieszczanego w nim implantu.

  1. Fragment obszaru szczęki/żuchwy przed montażem implantu. Prowadnica wiertnicza to element generowany w "DDS-Pro". Jest czymś w rodzaju odlewu, dla którego rdzeniem jest szczęka/żuchwa wraz z ulokowanymi implantami. Pełni on rolę pozycjonera w procesie wiercenia otworu pod implant.
  2. Insert to wirtualny element pomocniczy, który rezerwuje przestrzeń dla tulei pozycjonującej. Tuleja jest z kolei elementem wprowadzającym wiertło we właściwej pozycji w czasie wiercenia otworu pod implant. Działanie insertu w "DDS-Pro" sprowadza się do wycięcia otworu w prowadnicy. Po wycięciu otworów element ten staje się tym co dalej będziemy nazywać prowadnicą wiertniczą.
  3. Jak widać na rysunku wygenerowany został otwór o średnicy Inserta. Posiada on pewną wysokość, którą można określić w opcjach przy procesie generowania prowadnicy wiertniczej znajdujących się w zakładce o tej samej nazwie.
  4. Zespół implantu przed umieszczeniem w kości szczęki/żuchwy.
  5. Implant z koroną zęba po montażu.

Każdy zespół implantu figuruje na liście jako pojedynczy obiekt. Jednak składa się on z trzech elementów : implant, insert, wspornik. Ich wyświetlanie w oknach widokowych jest zależne od stanu checboxów w zakładce "Implanty".

W przypadku widoku DICOM implanty przedstawiane są symbolicznie za pomoca kolorowych linii. W tymże widoku możliwy jest podgląd strefy bezbieczeństwa implantu. Jest to minimalny obszar wokół implantu zapewniający jego stabilność po osadzeniu. Na rysunku poniżej jest oznaczony czerwoną linią.

Implanty sa integralną częścią pliku modelu. Model przysłany od innego użytkownika może zawierać już zdefiniowane i spozycjonowane implanty aczkolwiek możliwe jest również zaprojektowanie ich od początku. "DDS-Pro" wyposażony jest w moduł do projektowania symbolicznych implantów. Program posiada własną bibliotekę implantów. Jest ona związana z samą aplikacją nie z modelem. Wczytując różne modele cały czas masz dostęp do tej samej biblioteki implantów. Może ona być powiększana przez projektowanie implantów od podstaw jak również włączanie do niej implantów z plików które są wczytywane do programu. Aby dołączyć implant wczytanego modelu do biblioteki kliknij prawym przyciskiem myszy na odpowiedniej pozycji na liście implantów i wybierz opcję "Importuj wybrane implanty do biblioteki".

Po zaimportowaniu implant pozostaje w bibliotece nawet po wczytaniu innego modelu. Pozycje z biblioteki możesz usunąć za pomocą ikony "Usuń". Uzycie opcji "Usuń" z menu kontekstowego powoduje usunięcie implantu z auktualnie wczytanego modelu.

W prosty sposób możesz podmienić implanty które zostały dostarczone z modelem na własne znajdujące się w bibliotece. W tym celu kliknij prawym przyciskiem myszy na wybrany implant z listy i wybierz opcję "Zamień". Program wyswietli okno z listą wyboru implantów z biblioteki.

Jeśli chcesz po prostu dodać do modelu implant z biblioteki kliknij na ikonę "Generuj". Aktualnie wybrana pozycja biblioteki to implant który zostanie dodany do listy implantów widocznych w oknie edytora, a tym samym dodany do modelu.

Dodany implant pojawi się w oknie roboczym i teraz możesz spozycjonować go podobnie jak każdy inny obiekt.

Dodawanie implantu w trybie widoku 3D może wymagać dodatkowej pracy jeśli chodzi o pozycjonowanie. Znacznie łatwiej dodać implant w widoku DICOM. Kliknij w dowolnym miejscu widoku DICOM i wybierz z biblioteki implant który ma być dodany.

Umieszczony w widoku implant wymaga pozycjonowania. Zrobisz to metodą "przeciągnij i upuść". Chwytając za środek symbolu możesz go przemieszczać, natomiast obracasz go chwytając za krańce jego osi długiej.

Symbole implantów sa również wyświetlane w widoku panoramicznym (więcej na temat widoku panoramicznego znajdziesz w rozdziale 2).

Tworzenie nowego implantu

Aby rozpocząć projektowanie nowego implantu kliknij na ikonę "Twórz". Otworzy sie okno kreatora implantów.

Każdy z elementów zespołu implantu edytuje się jako osobna warstwę. Warstwę do edycji wybierasz za pomocą rozwijalnej listy "Warstwa implantu". Większość pól kreatora jest dość intuicyjna w obsłudze i nie wymaga głębszych wyjaśniej. Ponadto zmiana parametrów skutkuje natychmiastową zmianą rysunku schematycznego.

Tworzenie implantu zaczyna się od nadania mu nazwy, wybrania warstwy do edycji spośród: implant, abutment, insert. Kolejnym krokiem jest ustalenie liczby segmentów i ostatecznie edycja każdego z nich. Aby mieć podgląd wszystkich warstw zaznacz checkbox "Pokaż wszytskie warstwy". Aktualnie wybrana warstwa jest wyświetlana w kolorze czerwonym.

Jeśli któraś z warstw powinna być przesunięta od podstawy bazowej względem pozostałych warstw nadaj odpowiednią wartość parametrowi "Przesunięcie warstwy".

W każdej chwili możesz dokonać zmian w parametrach implantu należącego do biblioteki. W tym celu kliknij na ikonę "Edycja".

Pamiętaj, że zmiany w trybie edycji dotyczą elementu biblioteki który był wybrany w momencie kliknięcia na ikonę "Edycja". Zmiany dokonane w trybie edycji nie będą widoczne w implantach w oknie roboczym. Jeśli chcesz zmodyfikować implant egzystujący w oknie roboczym musisz najpierw zaimportować go do biblioteki (o ile jeszcze go tam nie ma), dokonać zmian, a nastepnie dodać do sceny i podobnie zpozycjonować, lub użyć funkcji "Zamień".