Manipulacja widokami i obiektami
Wyswietlane obiekty ulokowane są w przestrzeni którą umownie w terminologii 3D nazywa się sceną. Możliwe transformacje można z grubsza podzielić na te które dotyczą sceny i te które dotycza obiektów. Jest to zasadnicza różnica. Jeśli chcesz obejrzeć obiekt od innej strony nie powinieneś obracać obiektu tylko obrócić widok. W rzeczywistości manipulacja widokiem polega na zmianie pozycji wirtualnej kamery umieszczonej w scenie. Pozwala to na przybliżanie, obracanie i przesuwanie widocznego obrazu bez ingerencji w strukture obiektu. Podstawowe operacje dotyczące manipulacji widokiem są dostępne z poziomu paska narzędzi. Są to rotacja widoku, przesuw widoku w płaszczyźnie ekranu i przybliżanie/oddalanie widoku. W widoku DICOM możliwe jest dodatkowo przybliżanie/oddalanie wszystkich okien synchronicznie.
Warto znać również opcje szybkiego dostępu do wyżej wymienionych funkcji. Mianowicie, w dowolnym trybie manipulacji widokiem możesz przybliżyć/oddalić widok używając rolki myszy. Możesz też przesunąc widok na zasadzie przeciągnij i upuść trzymając wciśniętą rolkę myszy.
Jest również 6 predefiniowanych pozycji widoku które możesz nadać dla aktywnego okna lub przywrócić domyślne pozycje za pomoca ikony "Reset widoku".
Jeśli chodzi o manipulację obiektami to dostępne są opcje translacji oraz rotacji obiektu. Jako, że obrót następuje zawsze wokół jakiegoś punktu (środek obrotu), możesz ustalić jego położenie.
Możesz obracać obiekt wokół jego własnego środka obrotu lub centrum globalnego układu współrzędnych. Decyduje o tym stan checkboxa "Używaj środka obrotu".
Precyzyjnych transformacji możesz dokonywać również poprzez wpisywanie wartości w odpowiednich polach numerycznych. Możesz zwiększyć/zmniejszyć wartości o 1 lub 10 jednostek używając klawiszy jak na rysunku poniżej.
Przycisk "Reset transformacji" przywraca położenie obiektu ze stanu przed wykonaniem transformacji.